دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت آموزشی : بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی و منابع قدرت مدیران |
جناب آقای دکتر جعفر ترک زاده
چکیده
هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی و منابع قدرت مدیران در واحدهای ستادی دانشگاه شیراز بود. جامعه تحقیق شامل کلیه کارکنان حوزه ستادی دانشگاه شیراز در سال 90-1389 بود که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده، 278 نفر انتخاب شدند و از بین آنها 243 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. ابزار پژوهش، مقیاس نوع ساختار سازمانی (ترکزاده و محترم، 1390) و مقیاس شناسایی منابع قدرت (ترکزاده و معینی، 1389) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی توزیع و جمع آوری شد. نتایج حاصل از آزمون تی وابسته نشان داد که ساختار سازمانی غالب در واحدهای ستادی دانشگاه شیراز، ساختار تواناساز است. همچنین نتایج به دست آمده از تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر نشان داد که منابع قدرت مورد استفاده مدیران واحدهای ستادی دانشگاه به ترتیب عبارت است از: پاداش، چیرگی محیطی، تخصص، مرجعیت، تنبیه، اخلاق، مشروعیت، فرهنگ و اطلاعات. علاوه بر آن یافته های منتج از رگرسیون چند متغیره حاکی از آن است که ساختار تواناساز پیش بینی کننده مثبت و معنادار منابع قدرت چیرگی محیطی، تخصص، مرجعیت، اخلاق، مشروعیت و اطلاعات و پیش بینی کننده منفی و معنادار منابع قدرت تنبیه، پاداش و فرهنگ می باشد. ساختار بازدارنده نیز پیش بینی کننده مثبت و معنادار منابع قدرت تنبیه، پاداش و فرهنگ و پیش بینی کننده منفی و معنادار سایر منابع قدرت است.
کلید واژه ها: ساختار سازمانی، منابع قدرت، ساختار تواناساز، ساختار بازدارنده، دانشگاه.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
1-1- بیان مساله 3
1-2- اهمیت و ضرورت پژوهش . 6
1-3- اهداف پژوهش 8
1-4- پرسشهای پژوهش . 8
1-5- تعاریف مفهومی. 8
1-5-1- ساختار سازمانی 8
1-5-1-1- ساختار تواناساز. 9
1-5-1-2- ساختار بازدارنده . 9
1-5-2- قدرت و منابع آن . 9
1-6- تعاریف عملیاتی.10
1-6-1- نوع ساختار سازمانی .10
1-6-2- منابع قدرت . 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه . 12
2-1- مبانی نظری پژوهش 12
2-1-1- ساختار سازمانی 13
2-1-1-1- تعریف ساختار و ماهیت آن .13
2-1-1-2- کارکردهای ساختار . 14
2 -1-1-3- ابعاد ساختار 14
2-1-1-4- تئوریهای کلاسیک و نئوکلاسیک در خصوص ساختار. 15
2-1-1-5- نوعشناسی ساختار . 16
عنوان صفحه
2-1-1-5- 1- انواع کلاسیک ساختار سازمانی..16
2 -1-1-5- 2- انواع جدید ساختار سازمانی.17
2 -1-1-5-1- 1- ساختار کارکردی 16
2-1-1-5-1-2- ساختار بخشی 16
2-1-1-5-1- 3- ساختار ماتریسی 17
2-1-1-5-2- 1- ساختار افقی .18
2-1-1-5-2-2- ساختار شبکهای. 18
2-1-1-5-5- 3- ساختار ستارهای شکل یا خوشه ستارهای.18
2 -1-1-5-5-4- ساختار تار عنکبوتی .19
2 -1-1-5-5- 5- ساختار پارندی .19
2 -1-1-5-5-6- ساختار خوشهای .20
2-1-1-5- 5- 7- ساختار مجازی . 20
2-1-1-5-2-8- ساختار تواناساز و بازدارنده21
2-1-1-5-2-8-1- ساختار تواناساز 21
2-1-1-5-2-8-2- ساختار بازدارنده .25
2-1-1-5-2–8-3- مقایسه دو نوع ساختار تواناساز و بازدارنده27
2-1-2- قدرت 28
2-1-2-1- تعریف قدرت و ماهیت آن .28
2-1-2-2- نقش قدرت و اهمیت آن در سازمان و تعامل با محیط 29
2-1-2-3- قدرت و وابستگی . 31
2-1-2-4- پیامدهای قدرت و دیدگاههای مختلف به آن 32
2-1-2-5- منابع قدرت 33
2-1-2-6- دستهبندی قدرت . 34
2-1-2-7- کاربرد قدرت 35
2-1-2-8- جمعبندی 37
2-2- پیشینه پژوهشی . 38
2-2-1- پیشینه خارجی . 38
2-2-1-1- پژوهشهای مرتبط با ساختار سازمانی 38
2-2-1-2- پژوهشهای مرتبط با قدرت و منابع آن 39
2-2-2- پیشینه داخلی . 40
2-2-2-1- پژوهش های مرتبط با ساختار سازمانی. 40
2-2-2-2- پژوهش های مرتبط با قدرت و منابع آن 41
2-2-3- جمع بندی پژوهشهای پیشین 42
2-3- جمع بندی فصل 43
فصل سوم: روششناسی
مقدمه 46
3-1- روش تحقیق 46
3-2- جامعه آماری 46
3-3- روش نمونه گیری . 47
3-4- حجم نمونه . 47
3-5- ابزار پژوهش. 47
3-5-1- روایی و پایایی مقیاس ها.48
3-6- روش گردآوری اطلاعات . 50
3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 52
4-1- نتایج پژوهش . 52
4-1-1- شناسایی نوع ساختار سازمانی غالب در حوزه ستادی دانشگاه شیراز.52
4-1-2- شناسایی منابع قدرت مورد استفاده مدیران در حوزه ستادی دانشگاه شیراز.53
4-1-3- بررسی رابطه نوع ساختار سازمانی و منابع قدرت مدیران در حوزه ستادی دانشگاه شیراز55
4-2- خلاصهی نتایج . 57
فصل پنجم: نتیجه گیری و بحث
مقدمه 59
5-1- نتیجه گیری و بحث 60
5-2- جمع بندی کلی 65
5-3- محدودیت های پژوهش 67
5-3-1- محدودیت های اجرایی . 67
5-3-2- محدودیت های پژوهشی 67
5-4- پیشنهادهای پژوهش . 67
5-4-1- پیشنهادهای کاربردی 68
5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی 69
فهرست منابع و ماخذ
منابع فارسی 70
منابع انگلیسی 75
مقدمه
به اعتقاد دانشمندان علوم رفتاری، سازمانها وجه انکار ناپذیر دنیای نوین امروز را تشکیل می دهند. سازمان های مختلف با اهدافی متفاوت، همگی بر پایه تلاش های سرمایه انسانی به عنوان رکن اصلی هر سازمان، هدایت می گردند (هومن،1381). سازمانهای آموزشی نیز به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی موجود در جامعه متکی به سرمایه انسانی خویش هستند. موقعیت مؤثر و مثبت یک سازمان آموزشی در جامعه وابسته به هماهنگی در راستای انتظارات اجتماعی می باشد. در این میان نظام آموزش عالی به عنوان یکی از عوامل اصلی و زمینه ساز تحقق سیاست های توسعه کشور حساسیت ویژه ای می یابد (محمدی اقدم، 1386).
شناخت پویایی های درونی و بیرونی سیستم آموزش عالی و آفرینش نقشه های ذهنی کارآمد در این رابطه، می تواند منجر به مدیریت اثربخش سیستم آموزش عالی در راستای تحقق رسالت های اصلی دانشگاه یعنی اکتشاف علمی، اجرای جدی آموزش، پژوهش و ارائه خدمات علمی گردد (یمنی،1388؛ نوه ابراهیم و پورکریمی،1387). بر این اساس فهم پیچیدگی های دانشگاهی به منظور ساختن دانشگاهی اصیل و اثربخش موضوعیت می یابد (یمنی،1388). از جمله عوامل موثر در پویایی ها و پیچیدگی های سیستم های دانشگاهی، ساختار سازمانی و قدرت می باشند. این عوامل در عین حال که خود متاثر از پویایی ها و پیچیدگی های سیستمی دانشگاه می باشند، نقش تعیین کننده ای نیز در آن دارند؛ خصوصاً اینکه از جمله عوامل موثر در کیفیت رفتار و عملکرد سازمانی در دانشگاه و زیرسیستم های آن در سطوح مختلف هستند (تولبرت و هال[1]،2009). لذا پژوهش در باره آنها ضرورت می یابد. در واقع از این طریق می توان به فهم بیشتر شرایط، پویایی ها و اقتضائات سیستمی در دانشگاه و مدیریت آن دست یافت.
ساختار سازمانی، مناطق فعالیت افراد را تحت کنترل خود در می آورد (رابینز و جاج[2]، 2009). قدرت نیز تاثیری نافذ بر تصمیمات، واکنش ها و به طور کلی مناطق فعالیت فردی، گروهی و سازمانی افراد دارد (ساراکوگلو[3]، 2009؛ کیم[4]، 2004؛ آلانزی و رودریگوس[5]، 2003).
بنابراین می توان گفت ساختار و قدرت در پیوندی منعطف با یکدیگر رفتار سازمانی افراد را کنترل نموده و از این طریق بر آنان نفوذ می یابند. کارکردها و عملکرد سازمانی و تبعات ناشی از آنها مستقیماً تحت تاثیر رفتار سازمانی افراد قرار می گیرند و جهت می یابند. بدین ترتیب میزان پاسخگویی سازمان به محیط خود و کیفیت آن با تاثیرپذیری از مولفه های مهم سازمانی نظیر ساختار و منابع قدرت، شکل می گیرد. از این رو در این پژوهش به بررسی آن دو متغیر کلیدی و رابطه آنها پرداخته شده است.
1-1- بیان مساله
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 01:12:00 ب.ظ ]
|