• : درصد حداکثر شارژ باطری
  • همچنین راندمان مربوط به اینورتر شارژ _دشارژ نیز در مدل­سازی لحاظ شده است.

در این پروژه ما حداقل شارژ را Kwh10 و شارژ حداکثر شارژ آن Kwh25 است که برابر با کل ظرفیت باطری است.

قیود خروج اجباری:

این واحدها به دلیل خروج اجباری و تعمیرات در برنامه­ ریزی مشارکت واحدها شرکت داده نمی‌شوند. این قید بیشتر در برنامه­ ریزی میان مدت و بلند مدت لحاظ می­ شود و در برنامه­ ریزی کوتاه مدت لحاظ نمی­ شود.

قید تعادل توان:

واحدهای تولیدی و باد و خورشید باید بتوانند بار مورد تقاضای پیش ­بینی شده را تأمین کنند. چون برنامه­ ریزی مشارکت واحدها برای آینده صورت می‌گیرد پیش ­بینی بر بار مبنای محاسبات است و باید ظرفیت تولیدی واحدها طوری باشد که بتواند بار پیش ­بینی شده را تأمین کند. در این پروژه علاوه بر باد و خورشید ما از خودرو الکتریکی نیز استفاده کرده‌ایم. خودرو الکتریکی می‌تواند هم به صورت بار و هم به صورت منبع باشد. قید تعادل توان در دو حالت خودرو به صورت بار و منبع باشد در زیر داده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اگر خودروهای الکتریکی به صورت منبع باشند.
(۳-۸)
اگر خودروهای الکتریکی به صورت بار باشد.
(۳-۹)
در روابط بالا:
: تولید واحد iام در طول دوره زمانی t.
N: تعداد واحدها.
: توان تولید شده توسط سیستم فتوولتاِییک در طول دوره زمانی.
: توان تولید شده توسط نیروگاه بادی در طول دوره زمانی t.
: تقاضای بار در طول دوره زمانی t.
: بازدهی باطری.

: ظرفیت خودرو j.
: حالت اولیه و نهایی از شارژ است.
فقط خودروهای ثبت شده در برنامه ریزی مشارکت واحدها در نظر گرفته می‌شوند.

قید ذخیره چرخان:

ذخیره چرخان یعنی ماکزیمم توانی که همه واحدها و بارهای قابل قطع و ذخیره­کننده‌ها منهای بار و تلفات در آن ساعت می‌توانند تامین کنند. ذخیره چرخان باید طوری باشد که اگر یک یا چند واحد تولیدی از مدار خارج شدند در سیستم ما افت شدید فرکانسی نداشته باشیم. یعنی اگر مثلا یک واحد از مدار خارج شد دیگر واحدها بتوانند توان تولیدی واحد از دست رفته را تامین کنند. برای تامین ذخیره چرخان راه­کارهای مختلفی وجود دارد، که با توجه به سیستم و قابلیت اطمینان مورد نیاز تامین می‌شود. در بعضی موارد آن را به صورت درصدی از کل بار سیستم در نظر می‌گیرند. در بعضی موارد هم دیده شده است که ذخیره چرخان به اندازه­ای است که بتواند نبود بزرگ‌ترین واحد تولیدی را در هر زمانی جبران کند. در بعضی موارد هم به صورت مقدار ارزش بار از دست رفته که هزینه آن بزرگ‌تر یا مساوی هزینه تامین ذخیره چرخان باشد تامین می‌کنند.
نه تنها ذخیره بایستی توان از تولیدی از دست رفته را تامین کند بلکه باید سریعا وارد مدار شده تا بتواند نوسانات فرکانس را سریعا جبران کرده و از فروپاشی سیستم جلوگیری کند. همچنین ذخیره باید در کل سیستم پخش باشد تا محدودیت‌های خطوط انتقال در زمان بروز خطا از ارائه ذخیره جلوگیری نکند.
اگر خودرو الکتریکی به صورت منبع باشد:
(۳-۱۰)

اگر خودرو الکتریکی به صورت بار باشد:
(۳-۱۱)

افق برنامه­ ریزی مشارکت واحدها

در این پایان نامه برنامه­ ریزی کوتاه مدت مشارکت واحدها برای فاصله زمانی ۲۴ساعته و در فواصل یک ساعته انجام شده است. برنامه­ ریزی کوتاه مدت مشارکت واحدها از جمله ضروری‌ترین برنامه‌ریزی‌ها برای مشارکت واحدها است. در این نوع برنامه­ ریزی باید قیود حداقل زمان روشن و خاموش بودن، نرخ شیب کاهشی و افزایشی، حداقل و حداکثر تولید واحدها و.. در نظر گرفته شود. اما تعمیم آن به برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت مشارکت واحدها ناقص است. چون در آن قیود خروج اجباری واحدها، هزینه­ های تعمیر و نگهداری و…. در نظر گرفته نشده است.

بررسی توابع هدف مساله

همان‌طور که ذکر شد برنامه­ ریزی دقیق منابع انرژی در ریز شبکه­ ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بهبود بهره ­برداری از یک شبکه چه از لحاظ اقتصادی و چه از نقطه نظر زیست محیطی و کاهش آلودگی در گرو این مهم خواهد بود و لذا ارائه روش­های بهینه سازی مناسب در جهت رفع این مشکل امری لازم و ضروری است.

  • تابع هدف اول : حداقل‌سازی کل هزینه بهره ­برداری

هزینه کل بهره ­برداری از یک ریز شبکه در حقیقت شامل هزینه­ های سوخت واحدهای تولیدی و هزینه مربوط به روشن و یا خاموش شدن آن‌هاست. خروجی این تابع هدف معرفی مجموعه ­ای از توان­های تولیدی مربوط به واحدها و در بازه زمانی خاصی است که در شرایط بهینه اقتصادی محاسبه شده است. باید اضافه نمود در ساختار ریز شبکه نمونه و در مدل‌سازی ریاضی مسئله فرض شده است علاوه بر واحدهای تولید پراکنده، ذخیره کننده­ های انرژی نیز حضور دارند که جهت تولید و یا مصرف انرژی در ساعات مناسبی از روز برنامه­ ریزی می­شوند. بدین سان اولین تابع هدف به صورت رابطه بیان می‌گردد:

 

(‏۰‑۱۲)

 

که در آن ،، ، و به ترتیب بیان‌گر شاخص‌های زمان(ساعت)، دوره‌ی عملکرد (در این‌جا  )، هزینه‌ی راه‌اندازی/خاموش کردن واحدهای تولید پراکنده (cent)، توان تولیدی واحدهای تولید پراکنده در ساعت tام (kW) و توان مبادله شده با شبکه در ساعت tام (kW) می‌باشد. همین‌طور تابع هدف هزینه‌ی تولید واحدهای تولید پراکنده و هزینه‌ی توان مبادله شده با شبکه می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...