پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی – ۲-۳-۳- مزایای مدیریت دانش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱
مدیریت دانش، فرایند کشف، کسب، توسعه ، ایجاد، نگهداری، ارزیابی، و بهکارگیری دانایی مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طریق ایجاد پیوند میان منابع انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاری مناسب برای دستیابی به اهداف سازمانی انجام میشود.
کینگ[۶۱]، ۲۰۰۹
۲
مدیریت دانش، عبارت است از تغییر داده به اطلاعات و سپس اطلاعات به دانش.
وانکارو و همکاران[۶۲]، ۲۰۱۰
۳
مدیریت دانش، تلاش استراتژیک سازمان است که سعی می کند از راه کنترل و استفاده از سرمایه های فکری کارکنان و پشتیبانیهای سازمان در رقابت به برتری برسد.
سرلک و همکاران، ۱۳۸۹
۴
مدیریت دانش، یک دیدگاه برنامه ریزی شده و ساختارمند برای ایجاد ، بهاشتراکگذاری و ذخیره کردن دانش بهعنوان یک دارایی سازمانی برای ارتقای توانمندی، سرعت و اثربخشی سازمان در ارائه محصولات یا خدمات برای مشتریان در راستای استراتژی کسبوکار میباشد.
بهترینژاد، ۱۳۹۰
۲-۳-۲- اهداف مدیریت دانش
سازمانها در پیادهسازی طرحهای مدیریت دانش، به طور معمول، یکی از سه هدف زیر را دنبال میکنند: ۱- آشکارسازی دانش سازمان و نمایش نقش آن در سازمان ۲- توسعه فرهنگ دانش با تشویق و یکپارچهسازی رفتارهایی مانند اشتراک دانش در سازمان ۳- ایجاد زیرساخت دانش مورد استفاده بهعنوان نظام فنی و نیز بهعنوان وسیلهای برای ارتباط و تشویق به تعامل و همکاری بین افراد(محمدی و همکاران[۶۳]، ۲۰۰۹).
تبدیل دانش ذهنی(ضمنی) به دانش ثبت شده رسمی(صریح)، یکی از اهداف کلیدی مدیریت دانش است که باعث کاهش ریسک از دست رفتن دانش با ارزش سازمان بهواسطه افت کارکنان و کاهش خطر از دست دادن حافظه سازمان به هنگام تعدیل نیروی انسانی میشود. مدیریت دانش با هدف خلق و حفظ مزیت رقابتی در کسبوکار اهمیت روزافزونی یافته است(سروری[۶۴]، ۱۹۹۹).
علاوه بر این، مدیریت دانش اهداف مختلفی را در سازمانها دنبال میکند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد(علیپور حافظی، ۱۳۸۶):
-
- استفاده از منابع صریح و ضمنی در جهت تحقق اهداف سازمان؛
-
- تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری؛
-
- فراهم کردن زمینههای تبدیل اطلاعات به دانش و تولید دانش جدید؛
-
- ارتباط افراد با یکدیگر؛
- هدفمند بودن و استفاده اقتصادی از منابع موجود.
۲-۳-۳- مزایای مدیریت دانش
مدیریت دانش، راهکاری مؤثر برای ارتقای سطح خدمات و تولیدهای سازمانی محسوب میشود و از طریق آن میتوان به افزایش ارزش افزوده سازمان یاری رساند. همچنین مدیریت دانش فعالیتی هدفمند در راستای حفظ توان بالقوهی سازمان و تبدیل اطلاعات کارکنان به سرمایه های سازمانی است(فرهودی و درودی، ۱۳۸۷). مدیریت دانش به افراد، گروهها و تیمها کمک میکند تا دانستهها، نیازها و خواستههای دانشی افراد و سازمان را بشناسند و آن ها را با سازماندهی و انتشار اثربخشتر سازند و نهایتاًً با بهکارگیری دانستهها، دانش جدیدی تولید کنند. مدیریت دانش از طریق یک فرایند سیستماتیک، موجب کسب، سازماندهی، نگهداری، کاربرد، تسهیم و تجدید دانش ضمنی و صریح کارکنان میشود و همچنین باعث افزایش عملکرد سازمانی، خلق ارزشهای صریح و سیستماتیک و نوسازی و کاربرد دانش، عملی ساختن برنامه های استراتژیکی و ارزشآفرینی برای مشتریان میشود(رنجیت[۶۵]، ۲۰۰۴).
مدیریت دانش ناظر بر کیفیت و چگونگی بهکارگیری اطلاعات توسط افراد برای حل مسائل، منابع اطلاعاتی مناسب برای تبدیل به دانش و چگونگی ذخیره دانش برای استفاده توسط کاربران خاص میباشد. مدیریت دانش با پایایی اطلاعات و دانش سرو کار دارد. پایایی اطلاعات و دانش به تجربه یک فرد با منبع معینی بستگی دارد. دانش برای عملیات کسبوکار، پیشبینی پیامد رویدادها، درک چگونگی و چرایی وظایف و کارها و درک مسایلی که پیرامون ما رخ میدهد، مهم و حیاتی است(سنگ و همکاران، ۲۰۰۲).
مدیریت دانش سازمانی، عادتها و عملیات عادی و روزمره را متحول کردهاست، درست مثل تغییری که تحصیل در افکار و فرهنگ ایجاد میکند. با طراحی و سازماندهی فرایند مدیریت دانش میتوان دانش ضمنی، مهارتها و جریان کاری را به رویهها، استانداردسازی و تحلیل محتوای مستندسازی منتقل کرد و بستری برای ایجاد رقابت، مزیت رقابتی و توسعه پایدار فراهم نمود(چانگ و همکاران[۶۶]، ۲۰۰۹).
در دنیای امروزی کسبوکار، بخش اعظمی از کارها و فعالیتهای ما مبتنی بر اطلاعات هستند و زمان کمتری برای کسب تجربه و به دست آوردن دانش در دسترس است. در این شرایط سازمانها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر به رقابت میپردازند. محصولات و خدمات سازمانها هر روز پیچیدهتر شده و سهم اطلاعات در آن ها بیشتر میشود. در این میان مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم، فرصت خوبی برای ایجاد بهبود در عملکرد منابع انسانی و همچنین مزایای رقابتی ایجاد میکند(نوروزیان، ۱۳۸۵). میتوان گفت مدیریت دانش یک استراتژی مدیریتی نظاممند و یکپارچه است که فناوری اطلاعات را با فرایند سازمانی ترکیب میکند. مدیریت دانش، فعالیتی مدیریتی است که دانش را توسعه، انتقال، ارسال، ذخیرهسازی و اعمال میکند و همچنین اطلاعات واقعی جهت واکنش و اتخاذ تصمیمات صحیح با هدف تحقق اهداف سازمانی را در اختیار سازمان قرار میدهد(هانگ و همکاران، ۲۰۰۵).
مدیریت دانش فرآیندی است که در شناخت، انتخاب، سازماندهی، اشاعه و انتقال اطلاعات و مهارتهای ضروری به سازمانها کمک نموده و منجر به حل مناسب و کارآمد مسائل، یادگیری مداوم و تصمیمگیری و برنامهریزی راهبردی، به قصد اشتراک و استفاده مجدد از دانش موجود میشود و با ایجاد امکان یادگیری مداوم، دانش جدید را به ارمغان میآورد(مختاری و یمینفیروز، ۱۳۸۳). بهکارگیری یک سیستم مدیریت دانش اثربخش میتواند مخارج سازمانی را کاهش و اثربخشی را افزایش دهد(روسو[۶۷]، ۲۰۰۲).
میتوان گفت مدیریت دانش به دلیل نقش آن در تسهیل ارائه خدمات مناسب به مشتریان مورد توجه قرار گرفته است و سازمانهای موفق در به دست آوردن دانش از مشتریان خود بسیار تلاش میکنند(پریرخ و همکاران، ۲۰۰۹). مدیریت دانش، به گونهای اساسی، فعالیتی است که به اتخاذ استراتژی و تدابیری برای مدیریت سرمایه های فکری انسانمحور معطوف است(آدم و مکیدی[۶۸]، ۱۹۹۹). با این هدف که با بهکارگیری بهینه و مؤثر دانش موجود و گنجاندن آن در قالب کالاها و خدمات، شایستگیهای اساسی سازمان را برای دستیابی به برتری رقابتی ارتقا بخشد(کولی و همکاران[۶۹]، ۲۰۰۲).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 01:28:00 ب.ظ ]
|