1. «هنری چاکاوا»[۳۵] (۱۹۹۶) نیز در پژوهش با عنوان «صنعت نشر کنیا: بی­نیازی و وابستگی»، به بازنمایی و شرح ریشه­ها، موفقیت­ها و ضعف­ها و مشکلات و چالش­های صنعت نشر کتاب در کنیا پرداخته است. در این پژوهش، وضعیت ناشران و میزان انتشارات این کشور در زمینه ­های مختلف موضوعی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی زمینه ­های موضوعی منتشر شده در این کشور نشان می‌دهد که کتاب­های مذهبی بیشترین و کتاب­های با موضوع کلیّات کمترین حجم انتشار را تشکیل داده‌اند. انتشار کتاب­های کودکان و نوجوانان در حال گسترش و افزایش است و کتاب­های علمی و تحقیقاتی کمتر در خود کشور منتشر شده و بیشتر، از سایر کشورها به کنیا وارد می­شوند. یافته های این پژوهش نشان می‌دهد که سیاست­های دولتی برای کنترل، نظارت، هماهنگی و قانونگذاری صنعت نشر در این کشور موجود نیست و این صنعت از حمایت­های دولتی در جهت اصلاح سیستم و ساختار برخوردار نمی‌باشد. در بخش پایانی این پژوهش نتیجه ­گیری شده که صنعت نشر کنیا باید به سوی مستقل شدن پیش برود و راهکارهایی برای دسترسی ‌به این هدف ذکر شده که عبارتند از:

– توجه به وضعیت موجود و استفاده از حداکثر توان و قابلیت ­های داخل کشور جهت بهبود وضعیت فعلی.

– مشارکت دولت در جهت بهبود وضعیت فعلی و وضع قوانین و مساعد کردن محیط و کاهش قیمت کاغذ.

– ایجاد سازمان­ های حرفه­ای تولید، نشر و توزیع کتاب که بتوانند در عین رقابت، به همکاری نزدیک با یکدیگر بپردازند.

– صنعت نشر موجود توسط افراد حرفه­ای آموزش دیده و متخصص که مهارت مدیریتی نیز دارند، مورد بررسی قرار بگیرد (چاکاوا ، ۱۹۹۶).

۲-۴-۲ . تحقیقات داخلی:

با توجه به نو پا بودن رشته تحصیلی مدیریت نشر پژوهش­های کمتری به نسبت سایر رشته ها وجود دارد و تا کنون این پژوهش صورت نگرفته و لیکن پژوهش های مرتبط با موضوع مورد مطالعه وجود دارد که در ادامه به معرفی اجمالی آن پرداخته می­ شود:

    1. سودابه شاپوری (۱۳۷۸) در پژوهشی به نام بازاریابی در کتابخانه‌ها که در ‌فصل‌نامه کتابداری و اطلاع رسانی در سال ۱۳۸۷ چاپ شده است، به معرفی روش‌هایی برای گسترش کتابخانه و به تبع آن کتاب و کتاب خوانی پرداخته‌است. وی به روش‌های مؤثری چون مکان کتابخانه، تبلیغات بررسی‌های محیطی، شهر و .. پرداخته و در نهایت گسترش کتابخانه‌ها را در سه اصل روابط عمومی، تبلیغات و ترویج می‌داند. نتیجه این پژوهش نشان داد که مکان، قیمت و کیفیت محصول را اساسی ترین عوامل مؤتر بر بازاریابی در کتابخانه دانسته است.

  1. حسن کیانیان (۱۳۷۰) در پژوهشی به موضوع جست و جویی در ریشه یابی کسادی بازار ، به بررسی دو مسأله مهم که باعث کسادی بازار کتاب در ایران شده پرداخته که این دو معضل عبارتند از:

    • نبود یا کمی عادت به کتابخوانی در مردم؛

  • تورم و اثرات سوء آن بر قدرت خرید اقشار میانی و پایینی جامعه؛

در نتیجه مطالعات ایشان راهکارهایی مانند : استفاده از رادیو تلویزیون و روزنامه­های کثیر انتشار در رواج و تبلیغ کتب است و دیگر پیشنهاد ایشان، نقش آموزش و پرورش و آموزش عالی در ترویج کتابخوانی توسط فعالیت­هایی مانند احداث کتابخانه در مدارس و دانشگاه و ایجاد ساعت مطالعه آزاد در مدارس و … است.

از نظر او، مهمترین وظیفه وزارت ارشاد تخصیص بودجه برای ساختن فیلم­های کوتاه میان پرده‌ای است، مثل آنچه که اداره راهنمایی و رانندگی یا وزارت بهداشت تهیه و از تلویزیون پخش می‌کنند که تأثیر زیادی در فروش کتاب خواهد داشت.

    1. حمید آیتی( ۱۳۷۳)در پژوهشی با موضوع توزیع کتاب، مشکلات و راهبردها که در نشریه دانشگاه انقلاب در سال ۱۳۷۳ چاپ شده، به بررسی علت فروش کند و تیراژهای پایین می پردازد و علت آن را ضعف بخش توزیع کتاب و به تبع آن ضعف کتابفروشی های شهرستانی می­داند. راهکار پیشنهادی ایشان در نتیجه این پژوهش خرید کتاب توسط اداره ارشاد و پخش آن در کتابخانه­ های شهرستان­های کوچک و یا حتی تأسیس فروشگاه­هایی توسط خود اداره ارشاد است. از نظر او، ادارات کل ارشاد باید به عنوان «مرکز پخش» عمل کنند و کتب را با شرایط مناسب در اختیار کتابفروشی‌های مختلف حوزۀ خود بگذارند. روش دیگر این است که ادارات کل، رأساً اقدام به تأسیس فروشگاه­های بزرگ کتاب نمایند. همچنین شعب جهاد دانشگاهی در سراسر کشور، به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم، فروش کتاب را در برنامۀخود قرار دهند.از نظر او، از دیگر شیوه های گسترش انتشارات، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب است، چراکه برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها، به جهت تمرکز موضوعی کتاب‌ها، مخاطب را سریع و ساده‌تر فرا خوانده و او را برای یافتن کتاب مورد نظرش به تفحصی وقت‌گیر در غرفه‌های متعدد و متفرق وانمی‌دارد و برای ناشر اقتصادی تر می‌باشد.

  1. لیلا مکتبی فرد (۱۳۷۸) در پژوهشی با موضوع مروری بر بازاریابی کتاب در ایران و جهان ، با تأکید بر بازاریابی کتاب کودک به ارائه روش‌هایی برای بازاریابی و تبلیغات کتب کودک مانند برگزاری نمایشگاه، ایجاد سایت و فروش اینترنتی، تبلیغات، معرفی کتاب و نقد و … پرداخته است. وی به دو علت اصلی عقب ماندگی نشر ایران پرداخته و یکی را تیراژ پایین و دیگری را گرانی تبلیغات و عدم تمایل ناشران به تبلیغات می‌داند.

از نظر او، تغییر در سیاست­های یارانه‌ای دولت در حوزه نشر، تقویت زیرساخت­های فرهنگی کشور بویژه در بخش کتابخانه‌های عمومی و کودکان و نوجوانان که به افزایش رغبت عامه مردم به کتابخوانی منجر می‌شود، بازنگری در روش­های برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، ایجاد تسهیلات ویژه برای تبلیغ و انتشار آگهی‌های بازرگانی برای کتاب از سوی رسانه های همگانی و تشویق صاحبان صنایع به سرمایه‌گذاری در این بخش و استفاده از فرصت­های این حوزه برای تبلیغ کالاهای خود، می‌تواند در دراز مدت به رونق این بخش کمک کند.

  1. محمود جعفر پور و حسین رحمان سرشت (۱۳۸۸)در پژوهشی با موضوع ارائه یک مدل مفهومی از خرید اینترنتی کتاب و ارزیابی آن در دانشگاه‌های کشور ، به مراحل فروش اینترنتی کتاب و رفتار مخاطبین نسبت ‌به این روش فروش پرداخته‌اند.

در پایان این نتایج حاصل شد:

    • موضوع امنیت و و حفظ حریم شخصی، از سوی دانشگاه‌ها در سایر استان‌ها بیش از دانشگاه‌های تهران مورد تأیید قرار گرفت. این موضوع بیانگر جایگاه ویژۀ امنیت و حفظ حریم شخصی و تعاملات مجازی و اینترنتی ایشان می‌باشد. از این رو لازم است زوایای مختلف آن شناسایی و درک شده و بر اساس آن، به طراحی کانال‌های تبادل اطلاعاتی و ارتباطی پرداخته شود. با توجه ‌به این مهم، دو پیشنهاد زیر را مطرح ‌کرده‌است:

    • تأسیس یک سازمان نظارتی برای رسیدگی به جرائم و تخلفات در حوزه تجارت الکترونیکی و اینترنتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...