دانلود پایان نامه و مقاله | قسمت 3 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
هر چند سودآوری شرکت توسط تعداد زیادی از متغیرهای مستقل از فعالیتهای بازاریابی رابطهمند تحت تاثیر قرار میگیرد ولی مناسب به نظر میرسد که پیامدهای بازاریابی رابطه مند روی یک سطح محسوس مفهوم سازی شود. دو ساختار در ادبیات بازاریابی به عنوان پیامدهای کلیدی بازاریابی رابطه مند، وفاداری مشتری و ارتباطات دهان به دهان مثبت مشتری نام برده می شود. مشتریان نیز با دریافت خدمات خشنود میشوند و به رابطه پایبند میگردند که این امر خود کارکنان را تحت فشار قرار داده تا نسبت به گذشته تعهد بیشتری داشته باشند (Fariz Abdullah et al, 2014,374).
-
-
- مدل کاربردی بازاریابی رابطه مند. شیوه اجرای بازاریابی رابطهمند اساساً روی مفاهیمی برای مدیریت کانال و کاربردهای کسب و کار با کسب و کار تمرکز کردهاست .این بدان دلیل است که از زمان معرفی این بازاریابی توسط بری، بحث درباره بازاریابی رابطه مند به طور گسترده و زیادی در زمینه های ارزش بالا، درگیری بالا و زمینه های صنعتی با ریسک بالا توسعه داده شده بود .و تاکنون، بیشتر توسعه و پیشرفت بازاریابی رابطهمند تئوریکی بوده و بر تعاریف، مدلها و فهرستها متمرکز شده بود. تعاریف زیادی درباره طبیعت و ماهیت بازاریابی رابطهمند وجود دارند و بازاریابی رابطهمند به عنوان یک توسعه بازاریابی معاملهای و در واقع دلیل و چالش نگرش درباره اینکه نگهداری مشتریان فعلی بهتر از جذب مشتریان جدید است، پیشنهاد می شود. مدل کاربردی بازاریابی رابطه مند می تواند شامل سه بعد باشد که عبارتند از: هدف استراتژی؛ طرفین درگیر (شرکا)؛ و برنامه های مورد نیاز. هر چند همانطوری که مدیران نیازمند برنامه ریزی استراتژیهایشان هستند، همچنین نیازمند ابزارهایی کاربردی و سیستمهای قابل دسترس در بازار برای رسیدن به به کارگیری سراسری بازاریابی رابطه مند با مشتریان خود میباشند (Fontenot & Hyman, 2014,1213).
-
-
- مدل بازاریابی رابطه مند میان سازمان های صنعتی. این مدل ریشههایش در تئوری بازاریابی رابطه مند است که نشان میدهد روابط نزدیک، به نگهداری و توسعه روابط به طور کل در بلند مدت کمک می نماید. این مدل، عوامل تعیین کننده رابطهای و فرهنگی روابط میان سازمان های صنعتی را بررسی می نماید و تاثیرشان را روی نتایج رابطهای کلیدی کشف می کند. پالماتیر[۸] و همکاران نشان می دهند که تحقیق درباره اینکه کدام ویژگی یک مبادله رابطهای، بهترین آن برای تشریح عملکرد است مخالفت کردند. بنابرین مناسب است که از ویژگیهای متعددی برای افزایش درک این بازاریابی استفاده شود. رضایت رابطه مند، اعتماد و تعهد معمولاً به عنوان بهترین تخمین از استحکام و پایداری رابطهمند و عامل مشخصتری از عملکرد مبادله نسبت داده میشوند هر چند رضایت رابطهمند و اعتماد ۲ فاکتور با همبستگی بالا میباشند (Sonawane & Chaudhari, 2012,201).
-
- مدل بازاریابی رابطه مند مورگان و هانت[۹]. نوشته های مربوط به بازاریابی رابطه مند بر نگهداری مشتری، روی توسعه و نگهداری روابط بلندمدت با مشتریان و سایر ذینفعها تأکید داشته اند. در این مدل اعتماد به عنوان یک متغیر کلیدی شناخته می شود که واسطه میان مقدمات رابطه و نتایج آن میباشد .مدل (تعهد- اعتماد) توسط مورگان و هانت گسترش یافت و مشخص شد که اعتماد و تعهد رابطهمند مهمترین متغیرهای میانی در بازاریابی رابطهمند هستند. بر اساس یافته های آنها اعتماد و تعهد در قلب هر ارتباط موفق با مشتریان قرار دارند. آنها اعتقاد داشتند که تعهد به چهار متغیر منافع ارتباطی، هزینه های ختم رابطه، ارزشهای مشترک و اعتماد، و اعتماد به خودی خود به متغیر ارزشهای مشترک، ارتباطات و رفتار فرصت طلبانه بستگی دارد. اعتماد در ارتباط با سازمانها، هسته مرکزی میباشد. عموماً گسترش اعتماد یک فعالیت کلیدی در بازاریابی رابطهمند میباشد. در مدل مورگان و هانت تعهد یک خروجی مهم از اعتماد است و اعتماد یک محرک کلیدی برای تعهد به حساب میآید. آنها سعی به تشریح اعتماد به واسطه مفهوم اطمینان و قابلیت اطمینان نمودند و فرض کردند که اعتماد سطح متصور اطمینان نسبت به صداقت و قابلیت اطمینان شریک معامله میباشد. پیشبینی اینکه منافع رابطه، هزینه های ختم رابطه محرک تعهد هستند، ریشه در تئوری مبادله دارد و پیوند میان ارزشهای (مشترک تعهد) مشتق شده از تئوری روانشناسی اجتماعی جذب بر مبنای شباهت میباشد. همچنین پیوند میان اعتماد و تعهد بر پایه تئوریهای مبادلات بلندمدت است (Richards & Jones, 2014,122).
۲-۱-۴) ابعاد بازاریابی رابطهمند
در زمینه بازاریابی رابطهمند محققان گوناگون در کشورها و فرهنگهای متفاوت بنیانهای مختلفی را برای بازاریابی رابطه مند درنظر گرفتهاند (رنجبریان و براری، ۸۵:۱۳۹۰). برای مثال چیو در تحقیق خود سه دسته متغیر را به عنوان بنیان بازاریابی رابطه مند برای صنعت بانکداری معرفی کردهاست که شامل پیوند مالی، پیوند اجتماعی و پیوند ساختاری میباشد (Chiu et al, 2010,1685). ین[۱۰] و همکاران در تحقیقی اعتماد، ارتباطات، ارزشهای مشترک، همدلی و تلاش دوجانبه را به عنوان مهمترین بنیانهای بازاریابی رابطهمند شناسایی کردند. راشید در تحقیق خود اعتماد، تعهد، روابط اجتماعی، همدلی، تجربیات مثبت، انجام تعهدات و ارتباطات را به عنوان متغیرهای اصلی تشکیلدهنده بازاریابی رابطهمند معرفی کردهاست(رنجبریان و براری، ۶۴:۱۳۸۸).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 03:05:00 ب.ظ ]
|